חיפוש
Close this search box.

שוויצריה הקטנה – קפיצה לשוויץ הישראלית

הטיולים בכרמל פופולריים לא רק בשל קרבתו ונגישותו למרכז הארץ, אלא בעיקר משום שחוויות בו כמה פנינות טבע ונוף נפלאות ששוות ביקור. הפעם אני ממליץ על טיול בכרמל בנחל כלח ובאזור "שוויצריה הקטנה" שמאפשרים גם מפלט מחום הקיץ.

הסיפור של "שוויצריה הקטנה"

כאשר עסק יוסף לוי היזם הבלתי נלאה וממקימי נהריה בתוכניתו הגרנדיוזית להקים שכונת גנים מרהיבה בשם "יערות הכרמל", הוא עבר כאן פעמים רבות. ההרים והגאיות המיוערים, העצים הגדולים והצבע הירוק ששולט בנוף הזכירו לו את שוויצירה האמיתית, זו שבאירופה. מכאן דבק השם "שוויצריה הקטנה" באזור קטן ויפיפה שנמצא בנחל כלח ונחל גלים ובלב הכרמל בין בית אורן, צומת דמון ואוניברסיטת חיפה.

הפרויקט השאפתני של יוסף לוי וחבריו היזמים יוצאי גרמניה שבמסגרתו הם קנו 6000 דונם בלב הכרמל – לא צלח. נותרו לנו ממנו, לבד מהסיפורים, רק מספר קטן של תוצרים בשטח. חוות משמר הכרמל, המהווה כיום מרכז לטיולים ופעילות של רשות הטבע והגנים, יושבת על פסגת חרבת שאללאלה, יישוב עם עבר עשיר. גבעת-וולפסון הנישאה, בה 6 בתים של משפחות שרכשו קרקע מיוסף לוי ומימשו את זכותם לבניה בתחילת שנות החמישים רגע לפני שהמקום הוכרז כשמורת טבע. גם קיבוץ בית אורן שהוקם ב-1939 במטרה להגביר את האחיזה באזור זה שהיה באותם שנים אזור ספר מסוכן, יושב על 1300 דונם מתוך קרקעות הפרויקט. מלון הספא הידוע "יערות-הכרמל" גם הוא תוצר של הפרויקט ואף נושא בגאות את שמו. וכאמור גם השם "שוויצריה הקטנה" נולד כחלק מסיפור היסטורי מרתק זה.

לאור זאת, עם סיפור רקע כזה, מומלץ לתת קפיצה קטנה לשוויצריה הישראלית…

מסלולי טיול אפשריים בשוויצריה הקטנה

יש מספר אפשרויות טיול טובות באזור זה, חלקן מעגליות. אתחיל ראשית במסלול הקל יותר ואחר כך אפרט את האפשרויות האחרות:

אפשרות א' – נחל כלח עליון עד בית אורן:20190515 120343 480x640 e1604131270368

מתחילים ב"חניון יד לבנים" שנמצא כקילומטר ממערב לצומת דמון. לאחר שתצפו על האזור כולו מהאנדרטה המרשימה שנבנתה בו, לכו לאורך השביל הכחול כ-700 מ' עד לכניסה לערוץ נחל כלח עליון. מכאן מתחילה ירידה מתונה ויפיפיה שכולה מוצלת. עצי החורש הים תיכוני, שחלקם גבוהים מאוד יוצרים חופה מלאה מעל ראשכם ויכניסו אתכם לעולם קסום. הירידה מתונה ורק ב-2-3 מקומות צריך לרדת מתלולי סלע שאינם קשים במיוחד

לאחר כ-1.5 ק"מ תגיעו לגשרון אבן שנבנה בימי הבריטים. עלו על הגשרון למנוחה בצל. דרכנו ממשיכה מכאן שמאלה (דרומה) לעבר בית אורן אך אני ממליץ בחום להמשיך עוד כ-300 מטר לאורך השביל האדום לנקודות התצפית היפות ביותר. כאן תראו את "שער הצנירים" ואת החורש השופע. שבו בצל, תתענגו על הנוף ועל תפוח, סנדוויץ' או "דברים טובים"  אחרים, ותדמיינו את יוסף לוי וחבריו מדלגים כאן על השביל כשעברית ייקית ופיהם וברק של יזמים בעיניהם…

לסיום המסלול חיזרו לגשרון האבן והמשיכו עם סימון השבילים האדום עוד כ-1.5 ק"מ עד לחניון פיתולים הסמוך לבית אורן. חלק זה של המסלול נוח וקל מאוד להליכה, כולל נופים נפלאים מערבה אך איננו מוצל. אם תגיעו לכאן בחציו הראשון של חודש מאי – תזכו לראות את פריחת השושן הצחור!

סה"כ כ-4.5 ק"מ ברמת קושי קלה-בינונית.

אפשרות ב' – נחל כלח עליון אל חניון מבוא נחל כלח:

גם מסלול זה חד כיווני (צריך רכבים בשני הקצוות) אך ניתן לעשותו בשני הכיוונים. תוכלו להתחיל בחניון יד לבנים וללכת לפי ההסבר לעיל עד הגשרון ולתצפית שער הצנירים. מכאן תמשיכו בעליה בשביל האדום עד לחניון מבוא נחל כלח הקרוב לחי-בר כרמל. עליה תלולה יותר וקצרה יותר אפשרית אם תעלו דרך השביל הירוק לאותו לחניון.

תוכלו לעשות את האפשרות הזו גם בכיוון ההפוך לרדת בשביל האדום מחניון מבוא נחל כלח עד לגשרון ואז לעלות את נחל כלח עליון בשביל הכחול. בכל מקרה – מסלול זה כרוך גם בעליה והוא מעט יותר קשה

סה"כ כ-4 ק"מ ברמת קושי בינונית

אפשרות ג' – טיול מעגלי מחניון מבוא נחל כלח

ההתחלה והסיום בחניון מבוא נחל כלח. משם רדו בשביל האדום, הגיעו עד לגשרון וחיזרו בשביל הירוק. כ-2.5 ק"מ ברמת קושי בינונית.

מה עוד באזור שוויצריה הקטנה?

חי בר כרמל

אתר מקסים ומיוחד המספר על פרויקט החי-בר (השבת חיות התנ"ך לארץ התנ"ך) וכולל מכלאות של בעלי חיים כמו היחמור, אייל כרמל, נשרים ועוד. מצוין עם ילדים.

האנדרטה לזכר נספי אסון הכרמל

אתר מרשים מאוד ומיוחד שנמצא על כביש 721 כ-4 ק"מ אחרי צומת דמון ומעט אחרי הכניסה לקיבוץ בית אורן. האנדרטה נמצאת מעל הפיתול המפורסם בו מצאו את מותם 44 אנשי שב"ס, שוטרים וכבאים שנלכדו בלהבות של השריפה הגדולה שהשתוללה כאן ב2-6 בדצמבר 2010 וששרפה את כל האזור סביבנו שאט אט הולך ומשתקם. האנדרטה מרשימה מאוד ושווה ביקור.

איפה אוכלים?

שפע אפשרויות בכפר עוספייא הסמוך.

הרשמו לאחד הסיורים הקרובים שלנו
לפרטים והרשמה
על המחבר:
עמרי
עמרי

מורה דרך מוסמך ומומחה לטיולים בגליל. המייסד של Omri-Travel שהפך את התחביב והתשוקה שלו למקצוע... חולה טיולים, סקרן בלתי נלאה וממשיך להתלהב מלטייל ולהדריך.

כללי הזהב לטיול מוצלח:

טיול הוא פעילות נפלאה – מהנה, בריא, מחבר ומלמד אך גם עלול להיות מסוכן. על מנת להגביר את ההנאה ולצמצם אתה הסיכון הינה כמה כללים פשוטים המומלצים לכל טיול:

הכנה מראש: חשוב מאוד לקרוא על מסלול הטיול מראש ולדעת היטב מה צפוי לכם: מה המרחק, רמת הקושי, משך הטיול, נתיב הטיול ומה יש לאורכו ולהתארגן בהתאם!  חשוב מאוד להצטייד במפה (זכרו: שיש מקומות ללא קליטת סלולר ולכן מפת נייר עדיפה). יש לידע מישהו מקורב לגבי תוכניותיכם ואם זה בשמורה את אחד מאנשי הצוות.

מים, אוכל, ביגוד וציוד: תמיד קחו איתכם מים! (לטיול יום 3 ליטר לאדם). אוכל ונישנושים בהתאם למשך הטיול. נעליים סגורות, ביגוד בהתאם לעונה אך רצוי תמיד מומלץ מכנסיים ארוכים וכמובן כובע. מומלץ להצטייד בפנס, אולר ומקלות הליכה וחשוב לקחת איתכם ערכת עזרה ראשונה בסיסית וטלפון נייד טעון ואף מטען חיצוני.

התנהגות בזמן הטיול: קריטי להישאר על השבילים המסומנים ולא "לעשות שטויות" כמו קפיצות ממקומות גבוהים, טיפוס על עצים ועוד. חובה להתנהג בהתאם להוראות על שלטי הכניסה לשמורות.

לעולם אל תשאירו לכלוך, ניירות, בקבוקים וחפצים בשטח. אספו את האשפה שלכם ורצוי גם לנקות לכלוך שמצאתם בשטח ולהשאירו במצב טוב יותר.

במקרה חרום: אם חס וחלילה מישהו נפגע במהלך הטיול הכלל הבסיסי הוא טיפול ראשוני במקום ולהוציא את הנפגע מהשטח בהקדם האפשרי. בהתאם למקרה יש להזעיק גורמים רלוונטיים. מומלץ מאוד להוריד את האפליקציה מדא שלי – שבה יש הנחיות עזרה ראשונה לכל המקרים ואפשרות קלה להזעקת עזרה.

מידע מפורט יותר מומלץ לקרוא באתר של עמותת מדעת

קרא עוד
מוזמנים לטייל איתנו
המאמר עזר לכם? נשמח לקרוא את תגובתכם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים את ההטבה?

ממלאים את הפרטים ומקבלים את קופון ההטבה בדוא"ל:

הרשמו לקבלת עדכונים, המלצות והטבות
מבית Omri Travel
פתח צ'אט
1
זקוק לעזרה?
שלום לך!
נשמח לסייע ולחבר אתכם לחוויה מושלמת!!
דילוג לתוכן