Search
Close this search box.

כפר גוש חלב וסודותיו

כפר גוש חלב, או בשמו הערבי הכפר ג'יש, מגלה את סודותיו לאט לאט, תוך כדי היכרות וסיור בכפר המרתק הזה. שילוב של דתות ותרבויות – ארמים, מארונים, מוסלמים ויהודים, קולינריה גלילית אותנטית ומעולה, אתרים היסטוריים, נופים מדהימים ואוכלוסיה מרתקת ומגוונת.
הכפר גוש חלב (ג'יש) הוא הרבה יותר ממה שאתם מכירים.

 

הקשר היהודי

גוש חלב היה כפר יהודי חשוב ועשיר החל מימי החשמונאים, ובתקופת המשנה והתלמוד היה בשיאו. זה הגיע לידי כך שכאשר מבארים בגמרא את המושג "וטובל בשמן רגליו" מספרים על שפע שמן הזית והעושר האגדי של תושבי כפר גוש חלב. בחפירות שנעשו, התגלו בכפר שני בתי כנסת.

אחד נמצא בנחל גוש חלב וממנו נותרו עמודים מרשימים, כותרת עליה מתנוסס תבליט של עיט וכתובת בעברית. לגבי בית הכנסת השני, שהיה ממוקם בקרבת הכנסיה היוונית-קתולית שבמעלה הכפר, נותרו רק סיפורים מהמאה ה-19.

הסיפור על יוחנן מגוש חלב הוא הסיפור הידוע ביותר. יוחנן חידש את החומה בכפר גוש חלב ועמד בראש המרד היהודי ברומאים. יוחנן הערים על טיטוס, מפקד הרומאים, והצליח להימלט עם לוחמיו לירושלים, שם הפך לאחד מראשי המרד.

הקהילה היהודית המשיכה להתקיים בכפר גוש חלב עוד שנים רבות, לפחות עד המאה ה-15, ויהודים בודדים המשיכו לחיות בו כנראה עד המאה ה-19.

בשטח הכפר התגלו שרידים רבים המעידים על התושבים היהודים שחיו בכפר גוש חלב  ובהם "קברי-צדיקים" אותם תוכלו לבקר, כגון: קבר  התנאים שמעיה ואבטליון וציון קברם של הוריו של הרשב"י. בקרבת הכפר תוכלו למצוא גם קבר המשויך ליואל הנביא. מול הכנסיה המרונית החדשה תגלו משהו די מוזר.

קבר אחד עם שני שמות… מצידו האחד של הקבר מופיעה כתובת זכרון לרבי מאיר קצין "בעל הנס" ואילו מצידו השני של הקבר מופיעה כתובת לזיכרו של רבי יצחק בעל האקדמות. טובים השניים מן האחד…

צילום: קבר מאיר בעל ההקדמות
קבר מאיר בעל ההקדמות

 

ארמים ומארונים

העדה המארונית

את העדה המארונית יצר הקדוש מארון, נזיר ארמי שחי במאות ה-4-5. מוצאם האתני של בני העדה המארונית מהארמים והפיניקים, והם היו קבוצת מיעוט נוצרית שחיה בהרי הלבנון בבדידות. המארונים סייעו לצלבנים אך מאוחר יותר ניתק הקשר בינם לבין האירופאים ורק במאה ה-16 התחזק הקשר דרך כמרים שפעלו באזור מטעם האפיפיור.

החל מהמאה ה 17 צרפת לקחה עליהם חסות וקשר זה התחזק מאוד בעת המנדט הצרפתי כאשר הפכו לעדה מרכזית בלבנון לאחר שהוקמה.

בישראל היו קיימים שני כפרים מארונים: כפר גוש חלב וכפר בירעם. תושבי בירעם נעקרו מבתיהם במלחמת העצמאות, הגיעו ברובם לכפר גוש חלב וחיים בו עד היום. בכפר כ-1400 מארונים (מתוך כ-3100 תושבים סה"כ)  ובארץ כולה יש עוד כ-2000 מארונים שרובם אנשי צד"ל.

מבחינה דתית, ולמרות שכיום הם כפופים לוותיקן, לעדה מנהגים ייחודיים שמקורם בכנסיות המזרחיות. העובדה הבולטת ביותר היא ששפת התפילה שלהם הינה ארמית! זוהי ארמית בניב שונה מהניב שנהוג היה אצל יהודי בבל אך הדמיון רב. מילים רבות מאוד בהם משתמשים המארונים בתפילות מוכרות אף בעברית של ימינו.

השפה כתובה באותיות ארמיות המזכירות מאוד ערבית. תוכלו לראות אותה כשתבקרו בכנסיית "מר מארון" החדשה והמרשימה ברחוב הראשי של הכפר. את הארמית תמצאו בפסוקים בכיפת המבנה ובאיקונות וכמובן גם בספרי התפילה.

כנסיית "מר מרון" המרשימה נבנתה ביוזמת האב בשארה ונחנכה ב-1996. בנוסף לאולם תפילה מרהיב היא כוללת  גם אולמות לצרכי הקהילה. ניתן לבקר בה, בתיאום עם האב סאנדי, בימי ראשון. בלב הסמטאות במערב הכפר יש כנסייה מארונית נוספת.

זו כנסייה קטנה ועתיקה שכיום משתמשים בה רק לעיתים נדירות. שם כנסייה זו – "אלסיידה" ע"ש מרים הבתולה. היא חרבה ברעידת האדמה הגדולה של 1837 והרגה חלק גדול מהקהילה שהתפללה בה באותה עת, למעט הכומר ותינוק יחיד שניצלו.

צילום: ביקור בכנסיה בכפר גוש חלב
ביקור בכנסיה בכפר גוש חלב

 

העדה הארמית

בקרב המרונים החיים בכפר חיה גם קבוצה מיוצאי בירעם שהקימו את "העמותה הארמית" המחזקת את הזהות הארמית שלהם. בזכות הפעילות שלהם הם הצליחו לקדם חקיקה המאפשרת להכניס בתעודת הזהות הישראלית את הלאום הארמי.

הם מחזקים את המורשת של קהילתם כולל לימוד השפה הארמית (שחלקם שולטים בה בדיבור ובכתיבה), מקיימים קייטנות ואפילו מפעילים מכינה קדם-צבאית שבוגריה ברובם מתגייסים לצה"ל.

הם מציינים את הקשר הטוב עם היהודים ומעונינים להתערות ככל הניתן במדינה. הם עוסקים גם בחיזוק הקשר אל הכפר הנטוש בירעם ופועלים ברמה המשפטית והפוליטית במטרה לשוב לשם.

 

נוצרים ומוסלמים

בכפר גוש חלב חיים גם נוצרים ומוסלמים . הקהילה הנוצרית קטנה מונה כ 350 נוצרים מהעדה היוונית קתולית שלהם כנסיה מרשימה, "כנסיית פטרוס ופאולוס", הנמצאת בראש הכפר. ליד הכנסיה יש חלקת אדמה מוגבהת עם נקודת התצפית הטובה ביותר על הסביבה כולה.

כ-45% מאנשי גוש חלב הינם מוסלמים. חלקם ממשפחות שנמצאות בכפר מאות שנים וחלקם הגיעו מכפרים אחרים בגליל כגון עכברה, קתידא ועוד.

בחלקו המערבי של הכפר נמצא מסגד עתיק מהמאה השביעית (!) ועל כן הוא אחד המסגדים הקדומים בארץ. המסגד חרב ונבנה מספר פעמים במהלך השנים אך יש בו כמה ספרי קוראן עתיקים בני מאות שנים שעדיין בשימוש. אימאם המסגד, ראשיד זידאן, שמח לקבל מבקרים ולספר על המסגד והקהילה המוסלמית בכפר.

צילום: ספר קוראן עתיק במסגד בכפר גוש חלב
ספר קוראן עתיק במסגד בכפר גוש חלב

 

קולינריה, תאנים ואירוח

בנוסף לשמן הזית האיכותי נודע הכפר גם בתאנים המיובשות שלו. התאנים מזן מקומי נהדר, מיובשות בשמש על גגות הבתים ונלחצות ע"י מכשיר ייעודי לכדי "קוביות" של דבלים אורגניות ומתוקות. מעדן של ממש. מעטים עדיין משמרים מלאכה זאת – אך אפשר עדיין למצוא אותן בכפר.

שמעה של הקולינריה המקומית יצא למרחוק ואנחנו נשמח להמליץ לכם על כמה מהן:

רשימת מסעדות מומלצות בכפר גוש חלב

  • מסעדת אל-ליאלי – מסעדה מזרחית טובה
  • מסעדת בלאדנא – אוכל ערבי גלילי אותנטי
  • בית הצייד – מסעדת בשרים איכותית
  • מסעדת הר מירון – מסעדה מזרחית אותנטית

חדרי ארוח

לאחרונה נפתחו מספר חדרי אירוח אותנטיים כמו "בית רוח גלילית" של ג'ורג' סמאען ו"בית אום פארס" של קמיל מנצור (את הטלפונים של האנשים המוזכרים בכתבה ניתן לקבל אצל החתום מטה).

 

ג'ורג' סמאען – מוזיקאי גלילי בכפר גוש חלב.

ג'ורג' סמאען הוא מוזיקאי, ודמות מוכרת בעיקר בזכות היותו חבר בהרכב "ג'יש" שחברים בו גם אהוד בנאי וסאלם דארוויש. ג'ורג' הוא בן למשפחה נוצרית מהכפר ראמה, ועבר לגור בכפר גוש חלב לאחר נישואיו עם בת הכפר. הוא נגן וירטואוז במספר כלים ובראשם כינור, והוא מופיע ומלמד.

בנוסף להיותו מוזיקאי, ג'ורג' צמחוני ומומחה בליקוט צמחי תבלין ומרפא מהטבע. עוד על ג'ורג' סמאען תוכלו לקרוא כאן >>> ג'ורג' מארח בביתו קבוצות למפגשי מוזיקה אותנטיים. חוויה מאד מומלצת!

לטיול חוויתי בכפר גוש חלב / כפר ג'יש וקבלת המלצות על דברים נוספים שניתן לעשות באזור, מומלץ ליצור קשר דרך האתר או להתקשר.

הרשמו לאחד הסיורים הקרובים שלנו
לפרטים והרשמה
על המחבר:
Picture of עמרי
עמרי

מורה דרך מוסמך ומומחה לטיולים בגליל. המייסד של Omri-Travel שהפך את התחביב והתשוקה שלו למקצוע... חולה טיולים, סקרן בלתי נלאה וממשיך להתלהב מלטייל ולהדריך.

כללי הזהב לטיול מוצלח:

טיול הוא פעילות נפלאה – מהנה, בריא, מחבר ומלמד אך גם עלול להיות מסוכן. על מנת להגביר את ההנאה ולצמצם אתה הסיכון הינה כמה כללים פשוטים המומלצים לכל טיול:

הכנה מראש: חשוב מאוד לקרוא על מסלול הטיול מראש ולדעת היטב מה צפוי לכם: מה המרחק, רמת הקושי, משך הטיול, נתיב הטיול ומה יש לאורכו ולהתארגן בהתאם!  חשוב מאוד להצטייד במפה (זכרו: שיש מקומות ללא קליטת סלולר ולכן מפת נייר עדיפה). יש לידע מישהו מקורב לגבי תוכניותיכם ואם זה בשמורה את אחד מאנשי הצוות.

מים, אוכל, ביגוד וציוד: תמיד קחו איתכם מים! (לטיול יום 3 ליטר לאדם). אוכל ונישנושים בהתאם למשך הטיול. נעליים סגורות, ביגוד בהתאם לעונה אך רצוי תמיד מומלץ מכנסיים ארוכים וכמובן כובע. מומלץ להצטייד בפנס, אולר ומקלות הליכה וחשוב לקחת איתכם ערכת עזרה ראשונה בסיסית וטלפון נייד טעון ואף מטען חיצוני.

התנהגות בזמן הטיול: קריטי להישאר על השבילים המסומנים ולא "לעשות שטויות" כמו קפיצות ממקומות גבוהים, טיפוס על עצים ועוד. חובה להתנהג בהתאם להוראות על שלטי הכניסה לשמורות.

לעולם אל תשאירו לכלוך, ניירות, בקבוקים וחפצים בשטח. אספו את האשפה שלכם ורצוי גם לנקות לכלוך שמצאתם בשטח ולהשאירו במצב טוב יותר.

במקרה חרום: אם חס וחלילה מישהו נפגע במהלך הטיול הכלל הבסיסי הוא טיפול ראשוני במקום ולהוציא את הנפגע מהשטח בהקדם האפשרי. בהתאם למקרה יש להזעיק גורמים רלוונטיים. מומלץ מאוד להוריד את האפליקציה מדא שלי – שבה יש הנחיות עזרה ראשונה לכל המקרים ואפשרות קלה להזעקת עזרה.

מידע מפורט יותר מומלץ לקרוא באתר של עמותת מדעת

קרא עוד
מוזמנים לטייל איתנו
המאמר עזר לכם? נשמח לקרוא את תגובתכם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים את ההטבה?

ממלאים את הפרטים ומקבלים את קופון ההטבה בדוא"ל:

הרשמו לקבלת עדכונים, המלצות והטבות
מבית Omri Travel
פתח צ'אט
1
זקוק לעזרה?
שלום לך!
נשמח לסייע ולחבר אתכם לחוויה מושלמת!!
דילוג לתוכן